harmkevdwerf.reismee.nl

De eerste dag

De eerste dag:


Goh daar zit ik voor mijn paleisje, naast mij de kleine prins (Barak). Voor mij zijn de bananenbomen. De wind waait zachtjes en het is op de insecten na stil. Er worden een aantal kinderen naar school gebracht (ze komen pas half april weer terug). Zo nu en komen er een aantal kinderen voorbij. Barak blijft stil naast mij zitten, hij kijkt naar wat ik doe en wil het het liefst nadoen.


Bedankt voor alle lieve reacties en de tientallen mailtjes. Ik heb net via een soort USB stick voor een week internet gekregen. Maar het is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel internet ik gebruik, dus excuses dat ik niet alle mailtjes beantwoord ; )


Gister heb ik een drukke dag achter de rug gehad met heel veel verschillende indrukken. Eerst heb ik het huis bezichtigd (dat is op zich al een hele speurtocht). Daarna ben ik met Lekey (pastoor, ‘directeur’ van een weeshuis, ‘directeur’ van verschillende scholen/instanties) langs de verschillende kerken en scholen gegaan waar ik misschien iets kan betekenen.


De scholen waren toch heel anders dan ik verwacht had, de gebouwen zien er heel mooi uit, maar er is weinig tot geen materiaal. Er was een school met twee lokalen waarin alleen een bord op de muur geschilderd was. Maandag beginnen de scholen weer, dus ik ben zeer benieuwd hoe er hier les gegeven wordt.


In een soort kleuterklas werd er wel les gegeven, hier werd er geteld met takjes (dit noem ik nog eens omgevingsonderwijs). Ik had verwacht dat ik hier ook les zou kunnen geven, maar het is de vraag of dit gaat gebeuren omdat er hier in het Swahili les gegeven worden (en met alleen ‘hallo’ en ‘Dankjewel’ zal ik niet zo ver komen, denk ik). Dus maandag maar even kijken wat ik dan wel kan doen. Daarna heb ik met Lekey gesproken over mijn hobby’s en tja dan springt voetbal er wel boven uit. Lekey gaf aan dat ze hier op een hele andere manier voetballen -> ze spelen namelijk niet over. Hij geloofde niet dat dat veranderd kon worden. Daar ben ik het natuurlijk zeker niet mee eens. Ik gaf aan dat ik wel wilde bewijzen dat ze ook hier kunnen overspelen. We gaan nu kijken of ik op de scholen met de kinderen deze uitdaging aan kan gaan ; )


Na veel gesproken te hebben zijn we naar de markt gegaan om boodschappen te doen, dit is natuurlijk erg leuk om te zien. (waarschijnlijk ook voor de mensen daar ‘Woh een blanke’)


’s Avonds was ik erg moe van alle indrukken, ik heb eerst mijn koffer maar eens uitgepakt toen er op de deur werd geklopt. Samuel vroeg of ik met hem wilde rekenen. Dus dat heb ik gedaan met de verschillende materialen die ik meegenomen heb (Bedankt Els en de Trije doarpen skoalle). Zelfs toen de stroom uitviel gingen we met de knijpkat (mem, se fine hem echt geweldig!) verder.


Tot maandag is er geen school dan ga ik bezig met mijn onderzoek en kijk ik wat er op mijn pad komt.


Elke dag heeft volgens mij zijn verassingen, straks ga ik in elk geval meehelpen met het koken voor alle kinderen. Dit zal ook zeker een hele ervaring zijn! ; )


@ Annemiek: Wat goed dat Sven zo zijn best voor Serious Request gedaan heeft! De lokale bevolking kan hier 2 keer per week water halen bij de pomp. Lekey wil proberen of dat vaker kan. Het drinkwater is wel schoon, maar ik krijg water uit flessen dus hoe schoon het water hier is, weet ik niet.


@ Janna en alle fuotballerkes, genietsje fan de letste dagen op dyn staazje en groep 6 fan jim juf!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!