harmkevdwerf.reismee.nl

Aah Chadema

Aah Chadema

Een telefoon klinkt een liedje begint te spelen. De kinderen stoppen met voetballen. Hun voeten gaan van de vloer, ze doen een kort dansje en zingen daarbij: ‘Aah Chadema’. Het peaceteken gaat de lucht in. Nadat ze het dansje twee keer gedaan hebben, zetten ze hun voetbalspel voort. Bovenstaand voorbeeld lijkt op de hypes van popliedjes die wij gehad hebben zoals Gangnamstyle. Het verschil is dat de dansjes van ‘Ah Chadema’ niet bij een popliedje horen, maar een song is voor een erg goede verkiezingscampagne.

Stel je eens voor dat Rutte zijn eigen dansje heeft en mensen dat spontaan na gaan doen. DIjsselbloem die zijn eigen handshake heeft en mensen vlaggen van minister Bussemaker om hun nek hangen. Het is niet voor te stellen dat politieke partijen net zo bekend worden als bekende voetballers of popsterren. In Tanzania is dat nu in verkiezingstijd wel het geval.

Zondag is het, na vijf jaar, weer tijd om te stemmen en als ik het straatbeeld mag geloven wordt dit anders dan anders. Dit komt, volgens inside information, doordat de bevolking nu doorheeft dat hun stem van invloed kan zijn. Vijf jaar geleden waren veel mensen nog niet geregistreerd om te gaan kiezen, nu hebben zij dat wel gedaan.

Sinds de onafhankelijkheid van Tanzania is CCM, de partij die de duim omhoog als teken heeft, aan de macht. Onder leiding van president Nyerere ontstond er geen oorlog en werd geprobeerd om het land zo goed mogelijk te leiden. CCM was dan wel de enige partij die toegestaan werd. Dat is nu sinds tientallen jaren wel veranderd, maar CCM is nog steeds aan de macht. Tanzania is als land niet arm, maar qua bevolking wel. Er is veel corruptie, maar weinig stroom. Het land verdient veel aan de toeristen, maar toch profiteren daar te weinig mensen van. Chadema wil daar allemaal verandering in brengen.

Het straatbeeld is veranderd in vlaggen van Chadema, huizen zijn geschilderd in het rood-wit-blauw van Chadema, liedjes worden gezongen en vingers worden opgestoken. Bij een verkiezingspraatje van Chadema zijn vorige week in Moshi zeven mensen omgekomen wegens verdrukking. Ook hebben de verkiezingen invloed op het vervoer: achterin de dala dala hadden CCM aanhangers een poster opgehangen. Nadat de passagiers dat gezien hadden, gaven ze aan dat het busje moest stoppen. Zij konden niet langer met dit busje meerijden, want ze werden hier ‘ziek’ van….

Volgende week dinsdag zijn de uitslagen. Ik heb gehoord dat de mensen uit de buurt van de stemhokjes moeten blijven, vanwege ontploffingsgevaar. Volgens de Tanzanian moet Chadema wel winnen, anders heeft CCM corruptie gepleegd. Dan komt er oorlog.

Misschien is het daarom wel een goed moment om naar Nederland te gaan. De koffers volgeladen met ervaringen kom ik weer terug. Tanzania heeft me weer diep geraakt en voor alle kinderen die door het Chadema liedje geraakt worden hoop ik dat ze het veel positiefs brengt.

Voor mij een goede smoes om over een tijd weer te komen om te kijken of de partijen hun beloftes inlossen.

Tom

Mooie verhalen Harmke!

Juryt

Harmke, bedankt voor je mooie verhalen en foto's, heb een goeie reis terug en tot binnenkort!