harmkevdwerf.reismee.nl

Miljonair

‘Winnaar eindejaarsloterij maakt zich niet bekend.’ Dit stond een paar weken terug in de krant, met tips voor de winnaar om met zoveel geld om te gaan. Wie herinnert zich de mooie reclame spotjes niet over wat je allemaal kunt doen met een miljoen. Prachtige beelden over een man die al aan het dromen is als hij zijn lot koopt. Vanuit het zonnige Tanzania wil ik het jullie toch maar vertellen…. Sinds 7 januari ben ik miljonair. …. In Tanzania dan

In Tanzania is het hoogste geldbiljet even veel als ons laagste biljet. 10 000 Tanzaniaanse shilling is ongeveer 5 euro. Als je dat omrekent dan ben ik een miljonair en dat valt aan mij te zien,want ik ben blank.Op de eerste dag kreeg ik te horen hoeveel geld er nog nodig was voor diverse projecten, de geldbedragen duizelden om mijn oren. Ook al zou ik al mijn geld geven, nog zou het niet genoeg zijn.

Het gaf mij een vervelend gevoel, ik voelde me rijk. Dat rijke gevoel, voelde vies aan ik heb het gevoel dat ik tekort schiet. Ik doe dingen die zij nooit kunnen doen, ik voel me schuldig als ik dingen wil zien van het land -> hoeveel kinderen zou ik van dat geld niet kunnen helpen. Dat gevoel zal niet weggaan door geld te geven, want ik blijf rijker dan zij. Ook al zou ik (zonder geld) onder dezelfde primitieve omstandigheden gaan leven als zij; ik blijf rijker, want ik ben blank. Westerlingen moeten hier bijna 8x zoveel betalen dan de Afrikanen om ergens in te komen. Tuurlijk willen ze aan je verdienen, want wij hebben meer geld dan zij. Maar wanneer is het genoeg? Wanneer gaat het meer om mij als persoon dan om mijn geld.

Dit maakt mij wantrouwend; is het bedrag wat ze vragen reëel, waar moet ik allemaal voor betalen, gaan zij met mij om, om hoe ik ben of om mijn geld? Ik wil en kan hier niet de suikertante zijn. Ik hoop hier op een andere manier betekenis te kunnen geven. Zoals op de middelbare school in mijn aardrijkskundeboek stond: ‘Geef je ze vis, dan geef je ze eten. Geef je ze een hengel, dan geef je ze een toekomst’ Ik wil hier geen geld geven voor een vis, ik wil ze onderwijs geven als hengel naar de toekomst.

Ik hoop dat de winnaar van de loterij meer van zijn geld kan genieten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!