harmkevdwerf.reismee.nl

Storycubes, tafelbingo en Swahilisongs

Na mijn valse start voor de gehele groep, begon ik de dinsdags erna in een kleine groep.

Ik had eerst nog wel de hoop om het gewone programma te volgen; Engels en Wiskunde volgens het boekje. Er waren sommen voor mij opgeschreven, die ik mocht uitleggen. Waar ik de laatste maanden gespecialiseerd was in het uitleggen van de sommen onder de tien mocht ik nu wat moeilijkers uitleggen. Even een greep uit het boekje: 895 623x 968 en 88 128 435 : 216. En ja, ik stond ook even met mijn ogen te knipperen. Maar ik laat me natuurlijk niet kennen en ik vroeg een leerling of hij de som op het bord ging doen. Ik begreep helemaal niks van zijn uitleg en ik gaf aan dat wij het in Nederland anders doen (met een rekenmachine inderdaad).

Gelukkig kwam de wiskundeleraar even kijken en heb ik in de pauze wat bijles gehad. Na deze bijspijkercursus ging ik volop aan de slag om de antwoorden van de andere sommen te vinden. Wat mij opviel was dat de kinderen de manier wel wisten om deze sommen op te lossen, maar dat ze de tafels niet zo goed kenden. En tadá daar hebben we natuurlijk de tafelbingo voor. Bij Engels merkte ik dat het grootste probleem het spreken was dus ook daar heb ik (in overleg) het boekje geskipt en zo maak ik nu elke dag mijn eigen programma.

Elke dag probeer ik Engels, Rekenen en Swahili te geven. En inderdaad ook Swahili maar dit dan in combinatie met Engels. Ik begin de dag vaak met de storycubes, dit zijn dobbelstenen met plaatjes erop. De kinderen gooien drie dobbelstenen en daar proberen ze een verhaal mee te schrijven. Ze schrijven het verhaal in Swahili op, maar ze maken een korte samenvatting in het Engels. Daarna worden de verhalen besproken en het leukste verhaal wordt dan uitgebeeld.

Na dit toneelstukje komen de (kwartet)kaarten op tafel, dit op Terschelling geleerde spelletjes (Els, heeft het spel ook een naam?) is erg leuk om te doen. Het vergt eerst erg veel voorbereiding om het spel uit te leggen. Als de kinderen het dan eenmaal kennen, dan wordt er fanatiek gespeeld. Alle kinderen krijgen een kaart met een plaatje. In de eerste ronde moeten ze dit plaatje proberen te omschrijven. In de tweede ronde mogen ze nog maar drie woorden zeggen en de laatste ronde is het leukst want dan mag je uitbeelden. Kinderen die het plaatje raden krijgen een punt en zo wordt er gekeken wie de meeste punten heeft. Voor ronde 1 en 2 moet er eerst heel veel besproken worden en soms dan is het nog weleens te moeilijk. ‘It is a hobby, you use your voice and you make a sound’ ‘Lion?’, ‘Mouse?’. Dus ronde 1 en 2 worden ook weleens overgeslagen.

Na deze activiteiten is het mijn beurt om wat te leren. Teach the teacher a Swahili song, ze schrijven het liedje eerst op in het Swahili en daarna vertalen ze het met behulp van een woordenboek naar het Engels (ik leer dus hele korte liedjes). Daarna wordt er veel geoefend om het liedje (en het liefst ook het dansje) onder de knie te krijgen.

Wiskunde/rekenen is als laatste aan de beurt met 24 games en tafelbingo. Tussendoor worden er nog diverse spelletjes gedaan (wiggle waggle is een groot succes!). Na een paar ochtenden deze lessen gegeven te hebben, zijn de kinderen veel losser. Deze wat openere houding is erg prettig als we vrijdags beginnen aan de opdrachten voor mijn project. In een later stadium zal ik daar meer over uitleggen.

Naast deze lessen, ben ik dinsdagsmiddag als scheidsrechter actief. Daar zal ik de volgende keer meer over vertellen.